הביקורת כנגד ישראל ואנטישמיות

הכתבה של CBN וכתבת שער ברוח דומה שפורסה ב Newsweek תחת הכותרת Exodus: Why Europe's Jews Are Fleeing Once Again (קישורים מצורפים) מעוררות מחשבות. תמיד חשבתי שקיימים גם יסודות אנטישמיים בביקורת המושמעת כלפי ישראל. זה לא צריך להפתיע: השואה התרחשה באירופה רק לפני שבעים שנה. השואה לא הייתה רק דבר שהגרמנים עשו ליהודים, אלא מה שאירופה ובעצם הציויליזציה המערבית עשתה ליהודים. אינני רוצה לומר שאירופה של היום דומה לזו של ערב מלחמת העולם השנייה ושהעמים האירופאיים לא עשו מאמצים בכדי ללמוד את לקחי השואה, יחד עם זאת המחשבה שהבסיס הציויליזציוני שאפשר את התרחשותה של השואה נעלם בשנות דור אחד או שניים היא אשלייה. אחד הדברים שהשואה עשתה היא הפכה את האנטישמיות לבלתי תקינה מבחינה פוליטית וזה חשוב, כך האנטישמיות הפכה להיות נחלתם של השוליים הימניים באירופה. אלא שהקמתה של ישראל אפשרה לאנטישמיות הקלאסית לבעבע במסגרת התקינות הפוליטית כאנטי-ישראליות שמאפיינת בעיקר חוגי "שמאל" וחוגים "ליברליים" למיניהם. בכל זאת אין חדש, ועל הקשר בין השמאל האירופאי לבין האנטישמיות כתבו רבים וטובים ממני. אלא שהיום מתרחש תהליך הפוך: לא עוד בעבועה של האנטישמיות כאנטי ישראליות, אלא בעבועה של האנטי-ישראליות כאנטישמיות, תהליך שאינו אלא חזרה למקורות האנטישמיים של האנטי-ישראליות.
אני מודה שבמידה מסוימת גם אני חטאתי בחטא האשליה הזו. כשכתבתי את ספרי "עם ככל העמים" כתבתי גם שנראה שהבעיה היהודית ההיסטורית באה על סיומה. היא "נפתרה" בעיקר על ידי השמדתם של יהודי אירופה על ידי היטלר ו"יציאת אירופה" של היהודים, לאמריקה, לישראל ולמקומות רבים אחרים בעולם. זה לא שהאנטישמיות הגלויה באירופה נעלמה, אך הנחתי שהיא ברמה כזו ואופייה הוא כזה שיהודי אירופה יכולים ומעוניינים להאבק בה במסגרת הדמוקרטיות האירופאיות. אינני יודע באיזו מידה זה נכון היום, שכן הכתבות הללו מטילות ספק בתזה הזאת, והיום ישנם יהודים לא מעטים שעוזבים ורוצים לעזוב את אירופה בשל האנטישמיות. אני מודה שהתפתחות זו מפתיעה אותי, ושלא ציפיתי שנחזה "ביציאת אירופה" בשנות האלפיים. יחד עם זאת ככל שטענתי שבמסגרת הנורמליזציה של ישראל יש לבטל את חוק השבות בניסוחו הנוכחי ואף הצעתי נוסחים חלופיים (שלא כאן המקום לדון בהם) וגרסתי שיש לצייד את ישראל בחוקי הגירה רגילים, אמרתי גם שלחוקי ההגירה הרגילים הללו יתווסף סעיף האומר של כל מי שנרדף כיהודי שערי הארץ יהיו פתוחים בפניו מעבר למכסות ההגירה הקיימות.
האנטישמיות באירופה חיה ובועטת, ושלא יגידו לנו שזה בגלל האסלאם באירופה, שכן ככל שישנם יסודות אנטישמיים (או אנטי-יהודים) באסלאם הפוליטי (והם ישנם), הרי האירופאים לא היו זקוקים למוסלמים שילמדו אותם פרק באנטישמיות, ואף יכול להיות שישנם אלו שנוח להם שזעמם של המוסלמים באירופה ימצא את פורקנו באנטישמיות ואנטי ישראליות.
בכתבה של CBN המצורפת משבחים ראשי הקהילה היהודית בצרפת את הממשלה הצרפתית על המאמצים שהיא עושה בכדי לבלום את גל האנטישמיות בצרפת, אך הם מבקרים קשות את התקשורת וטוענים שאחד הגורמים העיקריים לגל האנטישמי הוא התיאורים של ישראל בתקשורת הצרפתית. ואכן לתקשורת יש חלק חשוב בהתפתחותו של גל האנטישמיות העכור הזה, דבר שברצוני להתעכב עליו עתה. בוודאי שלא אחדש דבר אם אומר שאחד היסודות העיקריים של האנטישמיות הוא מה שמכונה "המוסר הכפול", כלומר הרעיון שעל היהודים חלים כללים שאינם חלים על אחרים. הדבר הזה הפך להיות כל כך מקובל עד שכמעט אינו מוטל בספק. אני רוצה להביא דוגמא מראיון שראיתי ברשת Sky הבריטית עם השר בנט. בראיון נשאל השר אם אינו סבור שתגובותיה של ישראל הן "לא פרופורציונאליות". ואכן הצדקנות המקובלת היא להצדיק את זכותה של ישראל להגיב (שכן בסופו של דבר יש גבול לכל דבר, גם למוסר הכפול) אך לטעון שתגובותיה "לא פרופורציונאליות". בנט ענה מה שענה (ואינני מבקש לבקר אותו), אך אילו אני הייתי במקומו הייתי שואל את המראיין מהן, לדעתו, הפרופורציות הראויות שלפיהן היהודים צריכים למות בכדי להצדיק את זכותה של ישראל להתגונן. הייתי שואל אותו גם כן כמה בריטים נהרגו על ידי עיראקים לפני שבריטניה שלחה את מכונת המלחמה שלה להרוג בעיראקים "באופן פרופורציונאלי". ואינני מדבר רק על הרג של אזרחים עיראקים. בניגוד ל"חוקי האבירות" הבריטים, אני סבור שהעובדה שמלבישים אדם במדים אינה הופכת אותו בהכרח למטרה לגיטימית, וכך יש לדבר גם על הטבח שביצעו בעלות הברית בצבא העיראקי שהיה חסר אונים לחלוטין אל מול מכונת המלחמה "הפרופורציונאלית" המערבית. וכל זה נכון גם לאפגניסטאן (הבריטי הראשון שנהרג במלחמה באפגניסטאן היה מוסלמי שהתנדב לשורות הטליבאן) ולקוסובו. וכל זאת במרחק אלפי קילומטרים מלונדון ומבלי שחייו של בריטי אחד הועמדו בסכנה ישירה. הדרישה לפרופורציונאליות אינה רק צביעות, היא גם אנטישמיות: היא אומרת שאם היהודים רוצים לחיות, אז הם צריכים למות (באופן פרופורציונאלי).
ומכאן גם לגבי התמונות הקשות הזורמות ללא הרף מעזה. זה אולי בלתי נמנע בעידן התקשורתי שבו אנו נמצאים היום, יחד עם זאת קשה להשתחרר מן המחשבה שהוא חסר תקדים- הוא לא ליווה את האמריקנים והבריטים בעיראק אף על פי שממדי ההרס והפגיעה באזרחים שם היו גדולים הרבה יותר גדולים. וגם אם היה דווח על ממדי ההרג באוכלוסייה האזרחית, בוודאי שהקהילה הבינלאומית לא עמדה אז עם "סטופר" וספרה את מספר ההרוגים האזרחיים בציפייה להוצאת "כרטיס אדום" למדינות הללו, אנחנו גם לא מדווחים באינטנסיביות כזו על מה שקורה כיום באפגניסטאן. ואם ניקח דוגמאות קודמות יותר כמו ויאטנאם, מימדי ההרג באוכלוסייה האזרחית [והללו היו מפלצתיים בכל קנה מידה] הפכו להיות נושא רק לאחר זמן רב, ובוודאי שלא בימים הראשונים של המערכה. כל זה נאמר לא בכדי להצדיק את ההרג בתושבי עזה, אלא בכדי להצביע על העובדה שישראל נוהגת באופן שאינו שונה מהתנהגותן של דמוקרטיות אחרות ולדחות על הסף את הדמוניזציה של ישראל. האנטישמיות אינה מצוייה בדיווח מעזה כשלעצמו, כישראלים אנו צריכים לדעת מה קורה בעזה בכדי לשקול את המשך צעדנו. האנטישמיות מצוייה בדמוניזציה של ישראל, וזו נוצרת על ידי זה שהתמונות של הרס והגויות בעזה הפכו להיות חזות הכל. במצב כזה שום ממשלה, גם ממשלה אמריקנית, לא הייתה יכולה לתפקד באופן נורמאלי בתהליך קבלת ההחלטות שלה. יש כאלה שיברכו על כך, שכן, לדעתם רק כך ימנע הרג נוסף בתושבי עזה. יתכן שהם צודקים. אלא שכאן "עורמת ההיסטוריה" מעלה על מפתננו את ראשה המכוער של האנטישמיות. שכן הדמוניזציה של ישראל מוליכה לאנטישמיות, ואירופה כבר שלמה מחיר יקר עבור האנטישמיות. אינני יודע באיזו מידה אירופה יכולה לעמוד ב"יציאת אירופה" של שנות האלפיים ומה יהיו פניה אם זו אכן תתרחש. אני חושב שהממשלות האירופאיות מודעות לחומרת המצב, וזו הסיבה שנאסרו הפגנות אנטי-ישראליות בצרפת. על האירופאים בפרט והמערב בכלל [וגם על הישראלים, אך זה כבר נושא למאמר אחר] לקבל החלטה: האם הם סבורים שישראל היא "עם ככל העמים" ושחלים עליה החוקים שחלים על עמים אחרים, או להמשיך ולדבוק במוסר הכפול עם כל המשמעויות שלו.
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s